Slider

Hófehér, csillogó porcelángyurma készítése

december 07, 2014


Természetesen én is belefogtam ennek a csodás gyurmának az elkészítésébe.

Igazán mutatós karácsonyfadíszek készültek ebből a gyurmából, és többen jelezték, hogy igen, hallottam róla, én is megpróbálok otthon készíteni néhányat.




A recept egyszerű, ebből a blogból "loptam".
  • 2 bögre szódabikarbóna
  • 1 bögre (kukorica)keményítő**
  • 1+1/4 vagyis 1,25 bögre víz (tehát 1 egész + még egy negyed)
 A bögre, az egy egység, bármivel mérheted, bögre, pohár, mérőedény, stb. Én mérőpohárban mértem. Első körben 2 dl volt az egy egység, tehát 2 dl szódabikarbóna, 1 dl keményítő, és 1,25 dl víz. Ebből elég sok kisebb méretű dísz jön ki. Később főztem egy nagyobb adagot is.

A hozzávalókat össze kell önteni és még hidegen csomómentesre kikeverni. Úgy kell megfőzni, mint a pudingot,  folyamatosan kevergetve, főleg, mikor elkezd sűrűsödni, ami hirtelen történik! Akkor kész, amikor olyan, mint a sűrű krumplipüré. Én mielőtt besűrűsödött ezüst, a második adaghoz arany csillámport is kevertem. Mutatós lett!! A képen látszik, ott úszik a tetején!



Jó, ha előre megnedvesítesz egy konyharuhát, mert, amikor forró a gyurma, akkor nagyon gyorsan kiszárad a felülete. Ha nedves konyharuhára borítod rá, és azonnal körbetekered, akkor nem járhatsz így. Ha mégis, akkor le kell szedni, vagy vágni a megszáradt részt és a többi használható.

Mikor nagyjából kihűlt, el is lehet kezdeni vele dolgozni. Úgy lehet dolgozni vele, mint a tésztával.  Karácsonyi motívum szaggatókkal, sütinyomdával, de lehet rá nyomdázni lényegében bármivel ami szép nyomatot ad. Én tujafa ágakat, leveleket, csipkét, kötött pulóvert :), konyharuhát és olyan játékokat is használtam, aminek jópofa minta volt az alján. A lyukakat a felakasztáshoz, szívószállal készítettem.

Ja, és még valami, amikor falevelet nyomta bele, hogy kirajzolódjon az erezete, a nyers gyurmában alig látszott valami, aztán megsütve szépen kirajzolódott. Tehát sütés után jobban látszanak a minták.




Az első adag gyurmám talán kicsit nedvesre sikerült, mert bizony ragadt a deszkához, így szódabikarbónát hintettem alá, így nem tapadt és szépen gyakran sérülés nélkül sikerült a deszkáról a tepsibe tennem.
Talán ez volt az egyetlen kihívás, hogy mit csináljak, hogy szép legyen a gyurma alja, széle is. Lisztezni nem mertem, hátha sütéskor megbarnul, és hát itt az a lényeg, hogy gyönyörű fehér lesz, mint a porcelán. Így maradt a szódabikarbóna, mint tapadásmentesítő. Mivel egy kilósat vettem, így volt még.
Sőt Pannával biztosan belefogunk újra a szünetben, felhasználjuk a maradékot, ha van egy szabad délelőttünk :)) Vannak újabb ötletek is amiket muszáj kipróbálnunk!







A sütőben 80-90 fokon szárítottam őket. Közben meg is kell fordítani, mert kicsit deformálódhat, csavarodhat, és a hátoldalát is ki kell szárítani. Majd egy órát voltak a sütőben, két tálcán. A levegőn is megszárad, csak idő kell hozzá.

Sütés után én nem röstelltem lecsiszolgatni a széleit, hogy finom "puha" legyen, és a kisebb egyenetlenségeket, hibákat is lehet korrigálni ezzel.

Ha kész festhető is, de nekem ez így tetszik natúr, tiszta hangulatában.  

A férjem által készített ágakból készült karácsonyfán kifejezetten jól mutat :D











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üzemeltető: Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
|

COPYRIGHT © Anett Gelencsér

COPYRIGHT © Anett Gelencsér